Позиція Сили Людей Тернополя щодо кризи в сфері перевезень пасажирів в місті Тернополя та бачення шляхів вирішення

Міська влада на чолі з міським головою Сергієм Надалом намагалась вирішити критичну ситуацію у сфері перевезень пасажирів, яку сама ж створила, шляхом різкого та дискримінаційного підняття вартості проїзду.

Маніпуляції з громадськими слуханнями, відсутність зрозумілих та переконливих аргументів щодо необхідності підняття вартості проїзду на 60-100% разом з відсутністю будь-яких суттєвих поліпшень якості послуги з перевезення пасажирів протягом останніх років, породили серйозну й логічну недовіру до такого рішення, яка переросла в масові протестні акції тернополян.

Влада під тиском громади, визнаючи власну помилку, скасувала своє ж рішення. Але замість того, щоб вибачитись, покарати винних і всерйоз підійти до вироблення стратегії виходу з кризи та розвитку занедбаного напрямку, керівництво міста намагається зняти з себе відповідальність за минулі прорахунки та майбутні рішення.

Замість того щоб пропонувати шляхи вирішення проблеми, обґрунтовувати їх та отримувати оцінку громади, влада хитрими маніпуляціями прагне нав’язати громаді роль «винуватця», який чомусь замість неї має пропонувати й приймати управлінські рішення, а сама буде критично оцінювати ці пропозиції.

У випадку появи у влади справді серйозних намірів виводити з кризи та реформувати галузь перевезення пасажирів, Сила Людей Тернополя пропонує керівництву міста розглянути, врахувати й втілити наступне:

1. Вивчити найкращі успішні як вітчизняні так і зарубіжні практики й розглянути можливість їх використання в Тернополі. Пам’ятати, золоте правило, що “видумувати велосипед не завжди доречно”. Не боятись залучати експертів й використовувати аутсорсінг.

2. Визначитись і відверто поінформувати громаду щодо обов’язкової самодостатності (самоокупності) чи дотаційності галузі. Від власної політики (ставлення) щодо дотаційності/самоокупності залежить багато інших управлінських рішень. Поєднати популізм та лібералізм у даному питанні не вийде.

3. Визначення головних та досяжних якісних характеристик транспортної послуги.

4. Змінити базовий підхід з «перевізники заробляють на окремих пасажирах» на «перевізники заробляють на наданні транспортної послуги місту» (купівля кілометрів наданої послуги).

5. Проаналізувати та розглянути доцільність запровадження «почасового» (послуга перевезення пасажира обмежена в часі) та/або «наскрізного проїзного» квитка дійсного протягом місяця/кварталу/року, ціна на його буде суттєво нижчою в порівнянні з сумарною вартістю разових поїздок протягом цього ж часу.

6. Перехід на збір коштів з пасажирів містом (комунальним оператором), а не перевізником. Особливо у випадку замовлення «покілометрової» транспортної послуги.

7. У випадку дотаційного підходу у даній галузі визначитись яку суму (абсолютну та відносну частку) для покриття видатків місто дофінансовує з власного бюджету.

8. Оголошення конкурсу (аукціону) на вартість послуги з перевезення пасажирів чітко визначеної якості за 1км.

Під поняттям чітко визначеної якості розуміємо вид транспортного засобу (міський автобус, низькополість, величина тощо), його зовнішнього вигляду (до прикладу, який має бути колір транспортного засобу) та технічного оснащення (кондиціонер, gps-трекери, відео-спостереження, WiFi та ін.).

Закупівля транспортної послуги саме через відкритий аукціон дозволить зняти суперечку навколо питання «собівартості» перевезень, яку в силу об’єктивних та суб’єктивних причин визначити складно або й неможливо.

Також дана модель зможе точно показати сумарну вартість послуги з перевезення тернополян та гостей міста вцілому й у майбутньому дозволить розглянути можливість запровадження навіть революційного («таллінського») підходу з повністю безкоштовним проїздом, при якому велика кількість автовласників пересіла на громадський транспорт чим суттєво б покращила екологію міста й знизила автомобільну тисняву.

Простого й швидкого шляху вирішення транспортної проблеми Тернополя, яка формувалась багатьма роками, немає. Але якщо її не почати ґрунтовно вирішувати, то ситуація лише погіршуватиметься і повний колапс лише відтерміновуватиметься в часі.